Jste zde

Domů » Zima » Zábava, akce

Bernina Express, 1. část

Vlaková souprava Bernina Express

Pokud vás už bude lyžování ve středisku Livigno nudit, udělejte si romantický výlet vláčkem. Červená vlaková souprava Bernina Express je historická úzkokolejná železnice, jejíž trať začíná ve městě Tirano, na konečné stanici státní linky Milán - Tirano.

Zažijte i vy jeden z nejkrásnějších alpských přechodů: Albula- a Berninalinie jako nejvyšší železnice spojují sever a jih. "Lahůdkou" je panoramatický výhled od třpytu ledovcových hor, až dolů, do palmového ráje v Itálii.

Bernina Express překonává stoupání až 70% a nadmořskou výšku 2.253 m. Při jízdě si můžete vychutnat pohled na ledovce Morteratsche a na skupinu pohoří Bernina. Okolí si lze prohlédnout zcela zblízka, stačí si zajet ke stanici "Diavolezza", tam vystoupit a vyjet lanovkou nahoru (kabinková lanovka jezdí každých 20 - 30 minut).

Tento expresní vlak Rhätských železničních drah (RhB), který jako jediný vlak ve Švýcarsku přejíždí přes Alpy. Pouze dvě další železniční tratě kompletně překračují Alpy, přičemž k tomu využívají dlouhých tunelů, Gotthardbahn a Lötschberg-Simplon.

Kromě Glacier Expressu je právě tento Express považován za jednu ze špičkových záležitostí společnosti Rhätischen Bahn pro přepravu turistů. Tratě, po nichž jezdí, tedy Albulabahn a Berninabahn, se dostaly v létě roku 2008 na Seznam světového kulturního dědictví UNESCO.

Express opouští švýcarské město Chur (585 m.n.m.) ve směru na Thusis a pokračuje přes Albulalinii do Pontresiny. V Pontresině dochází k výměně lokomotivy, a to vzhledem k tomu, že napájecí síť RhB využívá jiného energetického systému, užitého na trati Berninabahn.

Až do Ospizia se železniční trať šplhá do nadmořské výšky 2.253 m a pokračuje dalšími smyčkami přes alpská horstva do Grümu a Puschlavu. Konečná tohoto vlaku je v nadmořské výšce pouhých 429 m v Tiranu v Itálii. Pro zdolání celé tratě (144 km) potřebuje vlak čtyři hodiny a čtyři minuty.

Železniční trať se dokonale a harmonicky spojuje s nádherným horským světem. 55 tunelů, 196 mostů a stoupání až 70 promile zvládá vlak opravdu s lehkostí.

Historie

Po úspěchu tzv. Kurswagenu ze švýcarského Churu do Tirana, zřízeného roku 1969, zavedla RhB Bernina-Express 1973 jako nezávislý vlak. V prvních letech docházelo z důvodu odlišného systému napájení mezi hlavní sítí a sítí Berninabahn k nezbytným výměnám železničních lokomotiv v Samedanu, kde se současně i odpojila většina připojených vagonů do Svatého Mořice.

V Samedanu byly připojeny dvě lokomotivy s dvojnásobným výkonem Gem 4/4 a vlak vyrazil směrem na Pontresinu s naftovým pohonem. Po rekonstrukci nádraží v Pontresině byla trať změněna tak, že se výměna pohonu lokomotiv koná už od roku 1982 právě tady.

Zvýšená poptávka vedla RhB k tomu, že v roce 1985 byla zavedena i druhá dvojice vlaků Chur - Tirano pod názvem Bernina Express. Roku 1993 bylo uvedeno do provozu rychlíkové vlakové spojení mezi St. Moritzem a Tiranem.

Místo

Nádraží Pontresina 46° 29' 28.6872" N, 9° 53' 43.8036" E
Location

Livigno na Facebooku